Reklama

Z historii Parafialnego Zespołu Caritas w Handzlówce

Niedziela przemyska 10/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Parafialny Zespół Caritas w Handzlówce został powołany do życia 10 lutego 1998 r. z inicjatywy ks. Stanisława Turonia. Stowarzyszenie liczyło wówczas 26 osób, spośród których wybrano pięcioosobowy zarząd na czele z prezes Barbarą Lenar - pełniącą tę funkcję do chwili obecnej. Wkrótce ks. Stanisław i członkinie miejscowej organizacji charytatywnej zainspirowali młodzież Szkoły Podstawowej i Niepublicznego Gimnazjum w Handzlówce do pracy na rzecz bliźnich w naszej miejscowości. Konsekwencją tego było utworzenie w 2001 r. dwu Szkolnych Kół Caritas. Działalność Parafialnego Zespołu opiera się na formacji duchowej członkiń, które rozumieją, że bez łaski i błogosławieństwa Jezusa niczego dobrego nie można zrobić. Wspierane ofiarną posługą księży asystentów kościelnych, a także poprzez modlitwę, comiesięczne spotkania, rekolekcje i udział w Dniach Skupienia członkinie Caritas starają się coraz pełniej naśladować Chrystusa, pracując wśród potrzebujących.
19 maja 2005 r. odbyła się w Handzlówce uroczystość nadania imienia Parafialnemu Zespołowi Caritas. Obrał on sobie za patrona bł. Piotra Jerzego Frassatiego. Tego samego dnia Szkolne Koła Caritas cieszyły się z wyboru św. Franciszka na swego patrona. Wybór członkiń Caritas nie był przypadkowy, patronami zespołów zostali wielcy ludzie, których największą zasługą była wszechogarniająca miłość do Boga i wszystkiego stworzenia. Życie i postępowanie tych wiernych świadków Chrystusa wszyscy pragniemy naśladować, doskonaląc się duchowo i pamiętając o tym, by służyć braciom bezinteresownie i z radością, czyniąc to w sposób dyskretny.
W ciągu dziesięciu lat działalności Parafialny Zespół Caritas wypracował sobie sprawdzone formy działalności w oparciu o konkretne potrzeby środowiska. Przez kilka pierwszych lat funkcjonowania członkinie stowarzyszenia fundowały obiady kilkunastu dzieciom z ubogich rodzin. Przygotowywały i kontynuują również zwyczaj robienia prezentów dla około dwadzieściorga dzieci z ubogich rodzin z okazji dnia św. Mikołaja. Zrzeszone w Caritas panie pomagają w zorganizowaniu Światowego Dnia Chorego - dowożą niepełnosprawnych na nabożeństwo, przygotowują dla chorych drobne upominki. Z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy członkinie zespołu charytatywnego przygotowują paczki dla osiemdziesięciu osób - mieszkańców Zakładu Opieki Leczniczej oraz osób samotnych z naszej parafii. Wolontariuszki Szkolnych Kół Caritas pomagają w rozdzieleniu paczek. Ponadto w Wielkim Tygodniu, w miejscowych sklepach zbierane są produkty żywnościowe przeznaczane dla wielodzietnych rodzin. Panie przekazują również żywność, którą otrzymują od Caritas Archidiecezji Przemyskiej. Inne formy działalności to zakup odzieży, opału na zimę, płacenie bieżących rachunków, zakup lekarstw, załatwianie spraw w urzędach, organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży.
W 2003 r. Parafialnemu Zespołowi udało się wyremontować dwa pomieszczenia w budynku starej plebanii i otworzyć Świetlicę Caritas. Panie chciały, aby była to przystań dla wszystkich potrzebujących, niepełnosprawnych. W czasie dyżurów członkiń można było porozmawiać, wypić herbatę, poczytać gazety i książki.
Dla swoich podopiecznych Caritas organizuje raz w roku - w pierwszą niedzielę lipca - tak zwane Spotkanie z przyjaznymi ludźmi. Miła atmosfera, wspólne rozmowy przy ognisku czy stole jednoczą wszystkich i stają się niezapomnianym przeżyciem. Jest to również dzień, w którym żegnane są absolwentki Niepublicznego Gimnazjum, działające w Szkolnym Kole Caritas.
Od 2006 r. Caritas otrzymuje dofinansowanie z Urzędu Gminy w Łańcucie, dlatego organizowane są wycieczki dla osób niepełnosprawnych. Dzięki tym funduszom podopieczni Caritas byli w Rajskiem, Myczkowcach, Łagiewnikach. W bieżącym roku pielgrzymowali do parafii Matki Bożej Niepokalanej w Nowym Sączu, gdzie w szczególny sposób rozwinął się kult św. Rity.
Ważnym wydarzeniem dla Parafialnego Oddziału Caritas w Handzlówce było uhonorowanie w marcu ub.r. prezes Barbary Lenar statuetką Dobrego Pasterza - nagrodą przyznawaną przez Caritas Archidiecezji Przemyskiej osobom lub instytucjom szczególnie zasłużonym w pracy na rzecz bliźnich. W laudacji podkreślono, że Barbara Lenar służy Bogu i braciom ofiarnie i z entuzjazmem, a swoją postawą zachęca innych do aktywnej pracy na rzecz potrzebujących.
Od dziesięciu lat panie z Parafialnego Zespołu Caritas pracują z poświęceniem na rzecz handzlowian. Ich znakami rozpoznawczymi są uśmiech, pracowite ręce i gorące serca. Mamy świadomość tego, że właśnie dzięki takim osobom rozszerza się dobro, ludzie uczą się współpracować, pomagać, być oparciem dla innych. To bardzo ważne i piękne powołanie, które realizuje się każdego dnia, i które staje się inspiracją dla wszystkich ludzi dobrej woli.

Na podstawie dokumentów Parafialnego Zespołu Caritas w Handzlówce

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

2025-11-29 08:23

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

MK

Co gdyby znany z dzieciństwa czekoladkowy Kalendarz Adwentowy przenieść w sferę duchową?
Portal niedziela.pl oraz Niezbędnik Katolika na czas Adwentu przygotował specjalny internetowy kalendarz adwentowy.
Kalendarz Adwentowy to cykl rekolekcyjny, w którym każdego dnia, odkrywając kolejne okienko kalendarza, będziecie odkrywać nowe materiały pomocne w duchowym wzroście.
Oprócz tego każdego dnia będzie czekało na Was: słowo dnia, refleksja, wyzwanie i modlitwa.
Całość ubogaci rozważanie ks. Krzysztofa Młotka.
Przeżyjmy ten wyjątkowy czas razem.
Niech to będzie nowy początek!

1 30 listopada 2 1 grudnia 3 2 grudnia 4 3 grudnia 5 4 grudnia 6 5 grudnia 7 6 grudnia 8 7 grudnia 9 8 grudnia 10 9 grudnia 11 10 grudnia 12 11 grudnia 13 12 grudnia 14 13 grudnia 15 14 grudnia 16 15 grudnia 17 16 grudnia 18 17 grudnia 19 18 grudnia 20 19 grudnia 21 20 grudnia 22 21 grudnia 22 grudnia 23 grudnia 25 Promuj akcję na swojej stronie internetowej
CZYTAJ DALEJ

Bp Wołkowicz: odsuwałem od siebie myśl, że zostanę administratorem arch. łódzkiej

2025-12-22 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bp Zbigniew Wołkowicz - Administrator Archidiecezji Łódzkiej

Bp Zbigniew Wołkowicz - Administrator Archidiecezji Łódzkiej

Administrator Archidiecezji Łódzkiej - bp Zbigniew Wołkowicz udzielił wywiadu portalowi Archidiecezji Łódzkiej, w którym odpowiada o tym, czym jest dla niego jest ten wybór, jak postrzega swoją misję w diecezji w czasie sede vacante oraz zachęca do modlitwy o wybór nowego biskupa diecezjalnego dla Kościoła w Łodzi.

Zakończyło się kolegium konsultorów, które wybrało księdza biskupa administratorem archidiecezji łódzkiej na czas sede vacante po odejściu księdza kardynała Grzegorza Rysia do Krakowa. Czym dla księdza biskupa jest ten dzisiejszy wybór?
CZYTAJ DALEJ

Świebodzice. Świątynia odzyskała blask

2025-12-23 11:40

[ TEMATY ]

Świebodzice

ks. Józef Siemasz

remont kościoła

UM Świebodzice

Uczestnicy odbioru prac remontowych w kościele św. Mikołaja w Świebodzicach wraz z proboszczem ks. kan. Józefem Siemaszem

Uczestnicy odbioru prac remontowych w kościele św. Mikołaja w Świebodzicach wraz z proboszczem ks. kan. Józefem Siemaszem

Zabytkowy kościół św. Mikołaja, jedna z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych świątyń miasta, przeszedł gruntowną metamorfozę.

Dzięki szeroko zakrojonym pracom konserwatorskim i budowlanym parafialna świątynia odzyskała swój historyczny blask, a 5 grudnia dokonano oficjalnego odbioru inwestycji. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. zastępca burmistrza Tobiasz Wysoczański, proboszcz parafii ks. kan. Józef Siemasz, przedstawiciele miasta i wykonawcy oraz zespół konserwatorski odpowiedzialny za realizację projektu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję