Reklama

Kościół

Wychowanie w Polsce: Współpraca rodziny, szkoły i kościoła

W kontekście bieżącej debaty dotyczącej obecności lekcji religii w polskich szkołach, ks. Marek Studenski w swoim vlogu analizuje znaczenie tego przedmiotu, podkreślając, że nie jest to jedynie dodatkowa lekcja, ale przede wszystkim wspólne wartości, które stanowią fundament życia młodych ludzi.

[ TEMATY ]

szkoła

ks. Studenski

lekcje religii

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W odcinku poruszana jest także kwestia tegorocznego hasła Tygodnia Wychowania: „Wychowujmy razem”. Ks. Marek zwraca uwagę na kluczową rolę współpracy między rodziną, szkołą i kościołem, które razem kształtują integralny proces wychowawczy.

Podziel się cytatem

Jednym z istotnych elementów tego wystąpienia jest nawiązanie do koncepcji Wiktora Frankla, austriackiego psychiatry, który po doświadczeniach z obozów koncentracyjnych opracował logoterapię – metodę opartą na przekonaniu, że znajomość sensu życia jest kluczowa dla przetrwania nawet w najtrudniejszych warunkach. Frankl uważał, że współczesne problemy, takie jak depresja, uzależnienia czy kryzysy psychiczne, wynikają z utraty sensu życia, co podkreśla konieczność odnalezienia wartości, które nadają życiu głębsze znaczenie. Religia, poznawana również na lekcjach katechezy w szkole, pełni funkcję prewencyjną w życiu młodych ludzi, pomagając im radzić sobie z wyzwaniami, rozwijać odpowiedzialność i unikać zagrożeń, takich jak uzależnienia.

Lekcje religii wnoszą do procesu wychowawczego i edukacyjnego duchową oraz moralną perspektywę, co jest niezwykle istotne w kształtowaniu odpowiedzialnych i etycznych obywateli. Religia oferuje spójną wizję świata, nadając sens i kierunek życiu młodego człowieka. Wspominany Wiktor Frankl dowodził, że znajomość sensu życia pozwala ludziom przetrwać nawet najcięższe chwile i unikać psychicznych załamań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współdziałanie rodziny, szkoły i kościoła umożliwia wszechstronny rozwój młodego człowieka, wspierając go na różnych płaszczyznach życia. Każda z tych instytucji wnosi coś, czego pozostałe nie mogą dostarczyć w równym stopniu, dlatego tylko wspólne działanie daje pełny obraz wychowania, które przygotowuje dziecko do życia jako dojrzałego, odpowiedzialnego człowieka.

Odcinek ten jest ważnym głosem w dyskusji o roli wartości chrześcijańskich we współczesnym procesie wychowawczym oraz o potrzebie zaangażowania wszystkich trzech kluczowych podmiotów – rodziny, szkoły i kościoła – w kształtowanie młodego pokolenia.

2024-09-10 13:19

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prace domowe są potrzebne uczniom

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Adobe Stock

Zaczynamy obserwować duży rozłam między dziećmi, które odrabiają prace domowe, a tymi które tego nie robią. Prace domowe – nie będące przeciążeniem i w nadmiarze - pełnią ważną rolę we wdrażaniu uczniów do systematyczności i pomagają utrwalać wiedzę – podkreśla ekspert KUL dr Renata Kołodziejczyk.

Decyzją Minister Edukacji Narodowej od kwietnia ubiegłego roku w klasach 1-3 szkół podstawowych nauczyciele nie mogą zadawać uczniom prac domowych. W klasach 4-8 takie prace są nieobowiązkowe i nieoceniane. Ta zmiana miała pozwolić „przeciążonym obowiązkami” dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań i kontaktów społecznych. - Czas pokazał, że to nie udało się, a wręcz negatywnie odbiło się na rozwoju dzieci. Pozbawiono je bardzo ważnego w procesie nauki narzędzia – uważa polonista, logopeda, prywatnie mama trójki dzieci doktor Renata Kołodziejczyk z Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Z obserwacji nauczycieli wynika, że nie osiągnięto ważnej zmiany w zachowaniu dzieci – przekierowania zainteresowania z komputerów na kontakty społeczne z innymi dziećmi. Dzieci, które do tej pory nie korzystały z kół zainteresowań, nadal tego nie robią, wybierając telefony czy Internet.
CZYTAJ DALEJ

Dar dla łagiewnickiego sanktuarium

2025-12-05 21:19

Małgorzata Pabis

Kopia obrazu Jezusa Miłosiernego namalowana specjalnie dla Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”, która peregrynowała po całej Polsce, została przekazana do Bazyliki Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach.

Wydarzenie miało miejsce w piątek – 5 grudnia - przed Godziną Miłosierdzia, na początku dorocznych rekolekcji Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”.
CZYTAJ DALEJ

Bp Sławomir Oder członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych

2025-12-06 13:18

[ TEMATY ]

bp Sławomir Oder

Karol Porwich/Niedziela

Bp Sławomir Oder

Bp Sławomir Oder

Biskup gliwicki Sławomir Oder został członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Decyzję taką podjął papież Leon XIV.

Wśród nowych członków tej dykasterii znaleźli się również kardynałowie: Rainer Maria Woelki, arcybiskup Kolonii w Niemczech; Angelo De Donatis, penitencjarz większy; Roberto Repole, arcybiskup Turynu i biskup Susy we Włoszech; Ángel Fernández Artime SDB, proprefekt Dykasterii ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego; a także abp Fortunato Morrone, metropolita Reggio Calabria-Bova we Włoszech oraz włoski biskup Alfonso Vincenzo Amarante CSsR, rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję