Reklama

Wiara

Czy naprawdę wierzysz? Odstane nabożeństwo i odklepana modlitwa wszystkiego nie załatwią

Tak łatwo w dzisiejszym świecie zatracić to co najważniejsze. Czasami błądzimy sami w sobie, zakładając co trochę maskę pozornej pobożności. Jak odróżnić ją od prawdziwej wiary? Jak zdjąć maskę fałszu, aby odkryć twarz prawdy?

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trudno jest mówić i  pisać o  wierze, bo naprawdę mamy jedynie własne oblicze wiary i  niewiary. Tylko my sami wiemy, jaka ona jest, czy to w ogóle jest wiara, czy jedynie maska pobożności. Trudno jest mówić o  własnej wierze w coraz bardziej zlaicyzowanym świecie.

Niektórzy, bojąc się wyśmiania i kpiny, w ogóle nie przyznają się do wiary. Coraz mniej symboli religijnych, coraz mniej znaków krzyża w  codziennym życiu. Zlaicyzowany coraz bardziej świat zatrzymuje z  wiary jedynie to, co wydaje się atrakcyjne, komercyjne, na czym można zarobić. Religijny sens największych świąt zastępuje gwar supermarketów i krzykliwych reklam.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bo trzeba przecież na te święta jak najwięcej mieć. Wiara zanika w swej pierwotnej, głębokiej formie. Często boimy się do niej przyznać, żeby się nie narazić na uszczypliwe uwagi albo wręcz ostracyzm lub dyskryminację.

Ukrywamy osobiste przekonania, bo może tak jest wygodniej, albo ubieramy szatę pobożności na pokaz, bo wtedy ludzie lepiej nas oceniają, lepiej o nas myślą. Zazwyczaj nie mówimy o  wierze i  własnych religijnych przekonaniach, sądząc pewnie, że przecież nasze postępowanie mówi o tym aż nazbyt głośno, choć może mieć ono niewiele wspólnego z prawdą.

Reklama

Poza tym często sami właściwie nie wiemy, jaka jest nasza wiara. W dalszym ciągu temat wiary jest trudny, bo błędnie uważany za nazbyt osobisty, aby o nim mówić.

Gdyby się przyjrzeć dokładniej wierze współczesnego człowieka, to okazałoby się, w co i jak on faktycznie wierzy lub nie. W Boga, Kościół, księdza? Odrzucamy niewygodne nakazy, a przestrzegamy niby tych lepszych, bardziej nam pasujących.

Artykuł zawiera fragmenty z książki Ryszarda Kuska pt. „Twarze i maski, czyli dla tych, którzy poszukują własnej tożsamości”, wyd. Salwator. Zobacz więcej: ksiegarnia.niedziela.pl.

Czy naprawdę wierzymy?

Ateiści to ci, którzy zaprzeczają istnieniu Boga, bogów, boskości w  jakiejkolwiek postaci. Agnostycy uważają, że nie istnieją dowody na istnienie lub nieistnienie Boga. Z kolei inni wierzą w istnienie boskości w całym świecie, w różnych jego przejawach, co oznacza panteizm.

Jeszcze następni dają wiarę innym, mniej lub bardziej oryginalnym przekonaniom w tym wymiarze.

Warto się głębiej zastanowić, czy jako osoby wierzące faktycznie akceptujemy prawdy wiary o niebie. Może jedynie akceptujemy i przyjmujemy ten światopogląd, ale bez osobistego zaangażowania. Indywidualne sumienie powinno osądzić, w jakim stopniu osoba zewnętrznie praktykująca rzeczywiście całym sercem, duszą i  rozumem podziela prawdy objawione i nimi żyje. Wokół widać wiarę, która jest w  gruncie rzeczy jedynie tradycją.

Reklama

Wiele osób powiela pobożność przodków, nie siląc się na indywidualne tworzenie relacji z Bogiem, a nawet nie zadając sobie najmniejszego trudu, by przeżywać tajemnice wiary. Tymczasem wszyscy, nawet ludzie niewierzący, lubią święta, które są sympatyczne, tradycyjne, wolne od obowiązków zawodowych.

Oddajemy się gorączce zakupów i  „magii” świąt, co nie ma wiele wspólnego z wiarą. I chociaż Kościół nawołuje do osobistego przeżywania w wierze tego czasu, to coraz wyraźniej widać, że sacrum zdominowane jest przez komercję, a nawet politykę. Widząc to, odczuwam wewnętrzny sprzeciw i dostrzegam wyraźny dysonans między tym, co czytam w Biblii, a  tym, co widzę w Kościele i w społeczeństwie.

Szkodliwe indywidualnie i wspólnotowo jest to, że część wyznawców przybiera jedynie maskę pobożności, kultywuje tradycje i obrzędy, aby widzieli ich sąsiedzi, znajomi, rodzina. To postawa faryzejska. Zbyt często mamy dwie twarze: tę codzienną, w  gruncie rzeczy świecką, a  nawet reprezentującą profanum, oraz tę „odświętną”, fałszywie religijną. Która z nich jest prawdziwa?

Pobożność jest zachowaniem godnym uznania i  szacunku, ale tylko jeśli wypływa z prawdziwej wiary w sercu. W przeciwnym razie jest jedynie dziurawym dzbanem, w którym chcemy przenieść wodę życia na ugór naszych codziennych starań.

Odnaleźć prawdziwą wiarę

Poszukiwanie zrozumienia wiary głosiło wielu, m.in. św. Augustyn, który szukał prawdy na wielu drogach. My tego nie robimy, wolimy trwać w pobożnych przyzwyczajeniach, starając się nie mieszać zbytnio boskości z codziennym życiem.

Reklama

W niedzielę, idąc na Mszę Świętą, zakładamy swoją maskę, by potem, po powrocie do domu, odłożyć ją na półkę razem z kościelnym ubraniem. Samo chodzenie do kościoła nie wystarczy.

Trzeba mieć jedną twarz na co dzień i od święta, bo inaczej stajemy się niewiarygodni, uczestniczymy w  teatrze pozorów, który sami stwarzamy i w którym gramy główną rolę. Opłacona Msza Święta, odstane nabożeństwo, odklepana modlitwa wszystkiego nie załatwią, ba – nie załatwią niczego.

Komu wiele dano, od tego będzie się wiele wymagać – mówi Pismo Święte. Powierzchowna pobożność jest bardzo wygodna, twarz autentycznej wiary nie zawsze. Wiara prawdziwa jest wymagająca, pobożność powtarzalna.

Autentyczna wiara to osobowa relacja: ja – On. Moja wiara to droga, którą sam muszę pokonać, dogadać się na niej ze sobą, z ludźmi, z Bogiem. Dialog z własnym „ja” jest początkiem dialogu ze światem.

Celem mnichów, ojców pustyni było zjednoczenie z Bogiem na modlitwie. Od nas nie wymaga się aż takiej doskonałości, ale przynajmniej starań, a nie bierności. Często nauczono nas pobożności, ale nie nauczono wiary, tej postawy sami musimy się nauczyć.

Ewagriusz z Pontu, cytowany już jeden z  najsłynniejszych mnichów początków chrześcijaństwa, powiedział: „Obserwuj dokładnie swoje myśli, emocje i  namiętności, a potem rozmawiaj z Chrystusem, co one znaczą”.

Reklama

Jeśli ze sobą nie umiemy rozmawiać, nie potrafimy też rozmawiać z Bogiem, a wtedy zamiast wiary pozostanie tylko maska pobożności. Fałszywa pobożność prowadzi do pychy, zapatrzenia w siebie, zatracenia prawdziwego „ja”.

Maski pobożności są bardziej popularne, niż nam się wydaje. Bóg jest dla wielu doświadczeniem niedzielnym, świątecznym, jakby aktywował się w aplikacji naszego życia jedynie w określone pory, godziny i dni. Logujemy się do wiary na określony czas, a  potem wracamy do codziennych zajęć. Sprzyja temu tendencja, ogarniająca już wszystkie sfery życia, do zdalnego praktykowania swych działań. Stajemy się katolikami, chrześcijanami na odległość. Obserwujemy Kościół, czasem wytkniemy mu jakieś błędy i niedociągnięcia, ale sami wolimy się nie angażować.

Zakładamy wygodną maskę, która chroni przed osądami i opiniami innych. Nie afiszujemy się ani z własną religijnością, ani z jej brakiem. Coraz bardziej wydaje się nam, że jako ludzie XXI w.  możemy wszystko, a  Bóg czy jakaś wiara w transcendencję do niczego nie są nam potrzebne.

Czy to jeszcze jest maska, czy już nowa twarz?

2025-02-02 21:04

Oceń: +59 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolicka prawda w historii

Jedną z charakterystycznych cech prawdy jest być katolicką - zauważył wielki poeta, dramaturg i myśliciel francuski Paul Claudel. Jak przemówiła w Meksyku Matka Boża z Guadalupe w 1531 r.? Tak, by Aztekowie uchwycili istotę rzeczy. Natychmiast i nieodwołalnie. Widząc Jej wizerunek na płaszczu Indianina Juana Diego, mogli ujrzeć całą prawdę o Zbawicielu i Jego Matce. Ta prawda podbiła ich serca, przeniknęła do ich umysłów. Zawładnęła nimi. Lud, który składał bogu Słońcu ofiary z ludzi, stał się w jednej chwili gotowy, by przyjąć chrzest. Ci, dla których wcześniej współczucie i miłosierdzie było czymś niezrozumiałym, stali się ludem chrześcijańskim. Matka Boża poprzez swój wizerunek, namalowany przez Boga na płachcie z włókien agawy, w czytelnej dla wychowanków kultury azteckiej symbolice powiedziała o Panu Jezusie - Dziecku, które nosi pod Sercem, o Bogu Ojcu, a także o swojej chwale wszystko, co było niezbędne, by wstrząsnąć ich religijną świadomością. I niejako przenicować ją na drugą stronę, bo tkwili dotąd w ciemności i rozpaczy. Orędzie złożone nie ze słów, lecz ze znaków, dotarło do ich sprawnych, posługujących się logiką umysłów. Aztekowie byli ludem niezwykle inteligentnym, ich domeną była matematyka i sztuka. Rozpoznali na obrazie Matkę Boga, Królową Nieba i Ziemi oraz swoją Matkę. Zachwycili się Nią, pokochali Ją. Sami stali się zdolni do miłości. Nawrócenie okazało się radykalne. W Meksyku powstał nowy naród, na wskroś maryjny. Począwszy od cudu objawienia się doskonałej i nienaruszonej Świętej Dziewicy Maryi, Matki jedynego, prawdziwego i świętego Boga, jak sama Matka Boża przedstawiła się Juanowi Diego, nie było na tej ziemi śladu antagonizmów na tle etnicznym czy rasowym. Hiszpańscy konkwistadorzy zmieszali się z „dzikimi”. Na ogromnym terytorium naznaczonym krwią niewinnych ofiar wybuchła miłość pozbawiona uprzedzeń. Niegdyś kraj dyszał nienawiścią, cywilizacyjnie dominujący Aztekowie prześladowali sąsiednie plemiona. Chrześcijaństwo zawsze likwiduje sztuczne bariery między narodami. Tak było z Polakami i Litwinami po chrzcie Litwy - aż do czasu, gdy wmieszała się „ideologia narodowa”, która jest wykwitem mentalności sekciarskiej. Zauważmy, że w tym opisie historycznego wydarzenia selekcja, ton i proporcja są katolickie. Nie trzeba wcale przywoływać wszystkich faktów, by ukazać istotę rzeczy, czyli poprowadzić do prawdy. Paul Claudel precyzuje, że prawda katolicka to nie tyle szczegółowy opis, co spojrzenie z wysoka, by można było ujrzeć cały obraz. Przedstawiać prawdę katolicką to przedstawiać racje „wystarczające nie tylko dla pewnego rzędu faktów, lecz dla ich całości”. Ogromne szczęście, jakie spotkało Azteków, to możliwość ujrzenia nie oderwanych fragmentów, lecz od razu wspaniałej pełni prawdy o Niepokalanym Poczęciu, Wcieleniu, Narodzeniu i Odkupieniu. W naszym podążaniu za prawdą nie możemy zatrzymywać się przy szczegółach, wyrywać czegokolwiek z kontekstu, zastępować całości częścią. By przeciwstawić się antykatolickiej atmosferze, która nas otacza, i antykatolickiej historii, musimy pamiętać o tym, że Kościół katolicki nie głosi jednej z wielu opinii, lecz prawdę. Jego duchowieństwo - przypomina Hilaire Belloc - nie jest częścią duchowieństwa wszystkich wyznań, lecz kapłanami Boga z mocą sakramentalną. Aztekowie pojęli to w jednej chwili, prosząc o chrzest hiszpańskich misjonarzy (w ciągu dziesięciu lat ochrzciło się dziewięć milionów Indian). Juan Diego jest dziś świętym Kościoła. Także my dziś musimy odrzucić radykalnie neopogaństwo - w kulturze, nauce, edukacji. Bowiem to, co Kościół głosi definitywnie w jakiejkolwiek sprawie, nie jest prawdą subiektywną, lecz obiektywną. Nie jest przedstawieniem czegoś, co jest w umyśle, lecz tego, co nadal będzie istniało, choćby nawet wszystkie ludzkie umysły zostały zniszczone. Prawda wspiera prawdę, tak jak nieprawda nieprawdę - katolicka prawda jest częścią uniwersalnej prawdy (H. Belloc). O katolickie książki dotyczące historii jest dziś trudno. Tak zresztą było zawsze. To, co cenne, nie leży na ulicy. Ale zdobycie tych książek nie jest rzeczą niemożliwą. I to powinno stać się dla nas punktem wyjścia.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: św. Jan Paweł II odszedł, ale się od nas nie oddalił

– Święty Janie Pawle II, ucz nas na nowo odzyskiwać sens życia, pracy i cierpienia – prosił abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski 24 października przewodniczył Mszy św. w kościele św. Józefa Rzemieślnika w Częstochowie, podczas której do świątyni zostały wprowadzone relikwie św. Jana Pawła II.

– Wyrażamy naszą nadzieję, że nauczanie św. Jana Pawła II w naszej świątyni jeszcze raz rozjaśni nasze umysły i nasze serca – przyznał ks. Marek Kundzicz, proboszcz parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję