Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Sierpniowe muzykowanie w katedrze

Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne

Niedziela szczecińsko-kamieńska 38/2014, str. 7

[ TEMATY ]

muzyka

Błażej Bubnowicz

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Konkatedra w Kamieniu Pomorskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sierpień był ostatnim miesiącem trwania 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W tym miesiącu pięciokrotnie – w każdy piątkowy wieczór – katedra wypełniała się słuchaczami przybyłymi, by przeżyć ucztę duchową, jaką jest obcowanie z piękną muzyką „na żywo”. Przy zabytkowych organach zasiadali na przemian artyści krajowi i zagraniczni zaś w transepcie świątyni występowały zespoły – najpierw dwukrotnie kameralne, potem orkiestrowe i chóralne.

1 sierpnia organista Karol Mossakowski biorący po raz pierwszy udział w kamieńskim festiwalu zaprezentował Toccatę, adagio i fugę C-dur i Sonatę triową G-dur Johanna Sebastiana Bacha oraz Fantazję f-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a duet fletowy Agaty i Łukasza Długoszów wykonał szereg drobnych utworów będących opracowaniami znanych pozycji repertuarowych Bacha, Mozarta, Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina. W następnym koncercie wystąpił organista polskiego pochodzenia André Siekierski z Francji, grając również dzieła Bacha, w tym szczególnie ulubione przez melomanów Preludium chorałowe „Wachet auf” i Passacaglię c-moll zaś Krakowski Kwintet Instrumentów Dętych wykonał Kwintet Johanna Christiana Bacha, najmłodszego syna J. S. oraz Pavanę Gabriela Fauré i bardzo interesujący Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Koncert 15 sierpnia miał szczególny charakter – poświęcony był pamięci zmarłej w ubiegłym roku organistki Magdaleny Czajki, wielokrotnie uczestniczącej w kamieńskich festiwalach. Charakter ów podkreślały płonące świeczki ustawione na brzegach ławek. Na organach grał (także po raz pierwszy w Kamieniu) młody solista Adam Tański, który odbywał swoje studia w klasie organów M. Czajki. Po wykonaniu dzieł Bacha i Mozarta zagrał on własną kompozycję – rodzaj skupionej kołysanki „Asumpta est Maria in coelum” (wzięta jest Maria do nieba) dedykowaną profesor Magdalenie Czajce. Solistą tego koncertu był też dawny szczecinianin, działający obecnie w Szwajcarii, znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł. Swój występ rozpoczął on błyskotliwym wykonaniem wirtuozowskiej Sonaty G-dur Eugène Ysaÿe’a „L’Aurore”, następnie po koncercie polskim B-dur Georga Philippa Telemanna zagranym przez Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” zaprezentował wraz z tymże zespołem Koncert skrzypcowy E-dur J. S. Bacha, urzekając słuchaczy nieprzeciętnym kunsztem technicznym i swoiście uduchowioną, pełną wyrazu interpretacją dzieła.

Koncert, który się odbył w następny piątek, był z kolei dedykowany żeglarzom z okazji Mistrzostw Europy w kl. Słonka Kamień Pomorski 2014. Wystąpił ostatni zagraniczny organista w tegorocznym festiwalu Jaroslav Tuma z Czech, który po przekonującej interpretacji dzieł Bacha i Mozarta zagrał własną 7-minutową Improwizację na zadany temat, a była nim antyfona „Salve Regina”. Drugą część koncertu wypełniła prezentacja fragmentów słynnego oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla. W wykonaniu ich wzięła udział znów szczecińska „Camerata Nova” – tym razem był to Zespół Wokalistów – oraz Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej. Wybrane fragmenty solowe śpiewało sześcioro wokalistów wyłonionych spośród uczestników Warsztatów Techniki i Interpretacji Wokalnej prowadzonych przez prof. Piotra Kusiewicza i dr Joannę Tylkowską-Drożdż. Całością precyzyjnie dyrygował Eugeniusz Kus.

Finałowy koncert został poprzedzony miłym akcentem. Były wieloletni organista katedry Władysław Lupa w uznaniu zasług dla tejże katedry i dla kamieńskiego festiwalu otrzymał Wielki Order św. Ottona z Bambergu. Przyjął on to odznaczenie z rąk metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, który zaszczycił finał festiwalu swoją obecnością i pięknym słowem.

Koncert przebiegał pod znakiem litewskości. Przy organach zasiadł litewskiego pochodzenia solista Roman Szlaużys. Grał on Preludium i fugę D-dur Bacha (przed tygodniem wykonał to samo dzieło Jaroslav Tuma) oraz dwa utwory kompozytorów francuskich – Louisa Nicolasa Clerambaulta i Jeana Alaina. Po zakończeniu części organowej koncertu pojawili się w transepcie goście z Litwy – Męsko-Chłopięcy Chór „Ażuoliukas” oraz dyrygent i kompozytor Vytautas Miškinis. W programie ich występu dominowały łacińskie pieśni sakralne kompozytorów litewskich i innych, w tym utwory v. Miškinisa „O salutaris”, „Beata es Maria” i „Ave maris stella”.

Tak to śpiewająco zakończył się jubileuszowy 50. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. Obejmował on jedenaście koncertów interesująco zapowiadanych przez prelegentów Mirosława Kosińskiego i Andrzeja Wątorskiego. Była to impreza ze wszech miar udana pod względem artystycznym, organizacyjnym i frekwencyjnym. Burmistrz Kamienia Pomorskiego Bronisław Grzegorz Karpiński, ogłaszając jej zakończenie, dziękował artystom, organizatorom, sponsorom oraz słuchaczom, zapraszając tychże na następny festiwal w 2015 r.

2014-09-17 15:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Letnie koncerty festiwalowe w bazylice leżajskiej

Niedziela przemyska 29/2014

[ TEMATY ]

muzyka

koncert

ADAM KUŹMA

Tradycją, już od 23 lat, są organizowane w miesiącach lata (czerwcu, lipcu i sierpniu)koncerty organowe i kameralne w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w bazylice Zwiastowania Pańskiego Ojców Bernardynów w Leżajsku. Celem, który przyświeca organizacji tych koncertów, jest promowanie i wspieranie twórczości artystycznej, jak również popularyzacja muzyki organowej i kameralnej znanych kompozytorów i solistów. Festiwal ten wpisuje się na stałe w kalendarz imprez kulturalnych nie tylko regionu, lecz i całego kraju. Ze względu na wyjątkowość organów leżajskich, wypływającą nie tylko z niezwykłego piękna prospektu organowego, lecz nade wszystko z ich szczególnego brzmienia, zostały one, wraz z bazyliką i klasztorem, wpisane przez Prezydenta RP na listę Narodowych Pomników Historii. Organy mają swój początek w latach 80. i 90. XVII wieku z fundacji Jędrzeja Potockiego i inicjatywy przybyłych do Leżajska w 1608 r. Ojców Bernardynów. Są jednym z najcenniejszych zabytków Europy. Posiadają 75 głosów, a ich konstrukcja składa się z 3 osobnych instrumentów. Organy główne w swej wielkości sięgają 15 m wysokości oraz 7,5 m szerokości, a ich największa piszczałka ma 10 m długości. Są to jedyne organy na świecie, które tworząc monumentalny zespół organowy, jednocześnie pozwalają, by grało na nich trzech organistów równocześnie. Konstrukcja tego instrumentu związana była z działalnością organmistrzów Stanisława Studzińskiego z Przeworska oraz Jana Głowińskiego z Krakowa. Zewnętrzny wygląd organów charakteryzuje się bardzo bogatą oprawą snycerską, składającą się z ornamentyki małżowinowo-chrząstkowej z dużą liczbą przedstawień figuralnych. Koncerty organizowane w leżajskiej bazylice Ojców Bernardynów corocznie gromadzą liczne rzesze miłośników różnych gatunków muzyki, nie tylko poważnej. Zapraszani są bowiem tutaj światowej sławy muzycy, soliści i zespoły prezentujące najwyższy poziom artystyczny. Obecna 23. edycja Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej rozpoczęła się 23 czerwca recitalem organowym Jakuba Chachulskiego oraz częścią kameralną w wykonaniu solistów: Wiesława Ochmana – tenora i Małgorzaty Kellis – sopranistki. Koncerty w Leżajsku odbywają się w każdy poniedziałek o godz. 19 i będą trwały aż do 25 sierpnia. Wszystkich miłośników muzyki organowej i kameralnej oraz sympatyków leżajskiego sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia serdecznie zapraszamy do wysłuchania koncertów i modlitwy przed Cudownym Obrazem Matki Bożej.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: rząd planuje usunąć figury świętych wokół krzyża w Dolinie Poległych

2025-11-13 16:49

[ TEMATY ]

Hiszpania

figura

Dolina Poległych

wikipedia.org

Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.

Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
CZYTAJ DALEJ

Dominikańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej w Łodzi

2025-11-14 10:20

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Redakcja

Dominikańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej w Łodzi

Dominikańskie Warsztaty Muzyki Liturgicznej w Łodzi

Adwentowe Warsztaty Muzyki Liturgicznej “Stella Maris” odbędą się w dniach 12 - 14 grudnia br. Tym razem, miłośnicy śpiewu kościelnego, członkowie schol, chórów i innych amatorskich zespołów muzycznych, spotkają się po raz pierwszy w przepięknych wnętrzach łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. Patronat nad wydarzeniem objął Tygodnik Katolicki "Niedziela". 

Do prowadzenia zajęć warsztatowych zostali zaproszeni cenieni w środowisku muzyków kościelnych artyści - Urszula Rogala, Rafał Maciejewski oraz Dominik Dubiel SJ. Od wielu lat dzielą się oni swoim doświadczeniem w tej dziedzinie, w ramach podobnych wydarzeń w kraju i za granicą. W ramach wydarzenia odbędą się również rekolekcje adwentowe, które głosić będzie o. Bartłomiej Wolszleger, dominikanin, pracujący od niedawna w Łodzi, absolwent Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu w Rzymie (Angelicum), gdzie studiował teologię duchowości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję