Polski zakonnik o. Dobromir Jasztal został wybrany na drugą 6-letnią kadencję wikariuszem Kustodii Ziemi Świętej. Wyboru dokonali 12 lipca członkowie tej franciszkańskiej jednostki kościelnej, zgromadzeni na swej kapitule w Jerozolimie. Wikariusz jest najbliższym współpracownikiem kustosza, którym od 6 czerwca br. jest o. Francesco Patton. Polak pełni tę funkcję od lipca 2013. Jutro zostaną wybrani pozostali członkowie kierownictwa Kustodii.
O. Dobromir Jacek Jasztal OFM urodził się w uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny 15 sierpnia 1966 w Bodzentynie na Kielecczyźnie. W 1982 wstąpił do górnośląskiej Prowincji Wniebowzięcia NMP Zakonu Braci Mniejszych – Franciszkanów. Po ukończeniu filozofii w Wyższym Seminarium Duchownym franciszkanów w Katowicach władze zakonne wysłały go na studia teologiczne do Studium Theologicum Hierosolimitanum w Izraelu (klasztor Najświętszego Zbawiciela w Jerozolimie). W 1989 złożył śluby zakonne i w 1992 przyjął w Katowicach święcenia kapłańskie, po czym uzupełniał studia z zakresu prawa kanonicznego w rzymskim Antonianum i tam doktoryzował się w 1997.
W 1998 rozpoczął pracę dydaktyczną w Seminarium Kustodii Ziemi Świętej w Jerozolimie. Był przełożonym Klasztoru Ubiczowania w Jerozolimie przy Via Dolorosa, a następnie dyskretem (członkiem Rady Kustodii) i głównym ekonomem (2007-10). Był też gwardianem klasztoru św. Jana w Ain Karem. Od lipca 2013 jest wikariuszem Kustodii, rezydując na co dzień w klasztorze Najświętszego Zbawiciela w Jerozolimie.
Kustodię Ziemi Świętej powołali do życia w 1217 na swej pierwszej kapitule franciszkanie, opiekujący się i zarządzający katolickimi miejscami kultu na tym terenie. W 1263 podzielono ją na trzy kustodie: Syrii, Cypru i Tarsu, ale gdy w 1291 muzułmanie zniszczyli większość klasztorów w Syrii i Palestynie, przestały one istnieć. Odrodzenie nastąpiło w 1333, gdy król Sycylii Robert uzyskał od sułtana kilka miejsc świętych w Jerozolimie i powierzył je franciszkanom, co potwierdził papież Klemens VI w 1342. Przełożony Kustodii ma tytuł strażnika Góry Syjon. Obecnie Kustodia skupia blisko 300 zakonników z 39 krajów. Obecność franciszkanów na tych ziemiach i ich zaangażowanie misyjne przyczyniły się do rozwoju Kościoła lokalnego, dzięki czemu mógł się odrodzić Łaciński Patriarchat Jerozolimy w 1847 r.
Dyrektor generalny Patriarchatu Łacińskiego w Jerozolimie, Sami Al-Yousef, przedstawił ponury obraz sytuacji w Ziemi Świętej. Na spotkaniu w poniedziałek z międzynarodową grupą biskupów w Jerozolimie powiedział, że należy się obawiać, że zawieszenie broni w Strefie Gazy, które weszło w życie w niedzielę, będzie tylko „tymczasową ulgą”. W odniesieniu do okupowanych terytoriów palestyńskich na Zachodnim Brzegu ostrzegł przed planami prawicowo-nacjonalistycznego rządu Izraela dotyczącymi częściowej lub całkowitej aneksji. Łaciński Patriarchat Jerozolimy reprezentuje rzymskokatolickich chrześcijan w Ziemi Świętej.
Al-Yousef określił zniszczoną Strefę Gazy jako „praktycznie niezdatną do zamieszkania”. Odbudowa zajmie bardzo dużo czasu. Jedną z trudności będzie to, że społeczność międzynarodowa, jako główny darczyńca, straciła wiarę w trwałość inwestycji w Strefie Gazy.
Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
Tajemnica tej kolędy nie kończy się na historii. „Bóg się rodzi” nie jest tylko opowieścią o Betlejem sprzed dwóch tysięcy lat, ani tylko o Polsce sprzed wieków. Śpiewając ją, wyznajemy coś bardzo osobistego: że Bóg wciąż może rodzić się w ludzkim sercu.
Wystarczą pierwsze słowa: „Bóg się rodzi…” – i nagle wszystko wokół się zmienia. Cichną rozmowy przy wigilijnym (a potem świątecznym) stole, ustaje brzęk sztućców, jakby ktoś nacisnął niewidzialny przycisk pauzy. Zostaje tylko dźwięk – dostojny, polonezowy, śpiew, który wciąga wszystkich.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.