Reklama

Papieska Uczelnia Młodzieżowa

Wierni Janowi Pawłowi II

Papieska Uczelnia Młodzieżowa, powołana w ramach Centrum Jana Pawła II przez abp. Józefa Życińskiego, zainaugurowała swoją działalność. 24 lutego w gmachu Metropolitalnego Seminarium Duchownego odbyło się pierwsze z zaplanowanych spotkań. Niestety, zabrakło na nim oddanego sprawom młodzieży Pasterza

Niedziela lubelska 11/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na program spotkania inauguracyjnego, zatytułowanego „Abp Józef Życiński - przyjaciel młodych”, złożyły się m.in.: premiera filmu ilustrującego spotkania abp. J. Życińskiego z młodzieżą, prezentacja listu do młodych pt. „Świadkowie ewangelicznej nadziei”, napisanego przez Metropolitę w 2000 r., oraz dyskusja panelowa o zadaniach dla młodych, wynikających z nauczania Jana Pawła II i przesłania abp. Życińskiego. W spotkaniu animowanym przez ks. Mieczysława Puzewicza uczestniczyło ok. 300 osób, w tym alumni seminarium duchownego.

Świadkowie nadziei

- Papieska Uczelnia Młodzieżowa (PUM) została powołana przez abp. Józefa Życińskiego w przededniu beatyfikacji Jana Pawła II i przed Światowym Dniem Młodzieży w Madrycie. To jedna z wielu inicjatyw Metropolity, podjęta w duchu propagowania dzieła życia i myśli Jana Pawła II w naszej archidiecezji. Tworząc PUM, abp Józef stworzył szczególne środowisko formacji liderów młodzieżowych, którzy w swoich grupach rówieśniczych będą świadkami ewangelicznej nadziei - mówił bp Mieczysław Cisło, ogłaszając rozpoczęcie działalności tej wyjątkowej uczelni.
Uroczystej inauguracji towarzyszyła radość z podjętego dzieła, ale i smutek z powodu przedwczesnego, nagłego odejścia ks. Arcybiskupa. - Dziś zabrakło wśród nas oddanego sprawom młodzieży Pasterza. Boleśnie odczuwamy brak jego obecności, ale wiemy, że to, co najważniejsze, już zostało przez niego wypowiedziane podczas homilii, konferencji i licznych spotkań z młodymi. Jego przesłanie o realizacji misji Kościoła w duchu nauczania Papieża Polaka jest naszym zobowiązaniem, tak jak nas do tego zobowiązał już u progu pasterzowania w naszej archidiecezji - podkreślał bp Administrator.
Bp Cisło przypomniał słowa Metropolity sprzed 14 lat: „Gorąco pragnę, abyśmy we wspólnocie lubelskiego Kościoła potrafili realizować wielki program odnowy sumień, który ukazał nam Jan Paweł II. Odpowiedzią zasłuchanych wiernych (zgromadzonych na spotkaniach z Janem Pawłem II - red.), było wtedy wołanie: zostań z nami, skandowane przez milionowe rzesze. On zaś, mimo fizycznego odejścia, pozostał z nami, choć w inny sposób. Pozostał we wspólnocie Eucharystii, w której będziemy wracać myślą do wielkiej wspólnoty ducha. Pozostał z nami w swym słowie, którego treść będziemy długo rozważać i odnosić do konkretu codziennego życia. Pozostał w naszym życiu, które pragniemy budować zgodnie z jego nauczaniem, ukazującym przesłanie chrześcijańskiej wolności, przeżywanej w świadectwie miłości i prawdy. Usilnie proszę Boga, by umożliwił mi spełnianie tej trudnej misji w atmosferze duchowej więzi z wami wszystkimi”.
- Dzisiaj słowa powyższe otrzymują także drugie odniesienie po papieskim, mianowicie do osoby ich autora. Bo Arcybiskup Józef był zawsze wierny papieskiemu przesłaniu; budził uśpione sumienia, wojował nie przeciwko ludziom, ale dla sprawy. Chociaż był medialny, nie koncentrował uwagi na sobie, ale zawsze odsyłał do pontyfikatu Jana Pawła II, a przez to do Ewangelii Jezusa Chrystusa. Chrystus zawsze był w centrum jego przepowiadania - podkreślał bp Mieczysław. Otwierając cykl spotkań w PUM, ks. Biskup apelował do młodych: - Bądźcie spadkobiercami przesłania Arcybiskupa Józefa!

Świadkowie Chrystusa

Po prezentacji filmu o zmarłym Metropolicie i słowie wprowadzającym bp. M. Cisło odbyła się dyskusja panelowa. O swoich osobistych spotkaniach z Janem Pawłem II i abp. Józefem Życińskim opowiadali: Anna Makowska, Katarzyna Braun i Wacław Czakon.
- To, co usłyszałam od abp. Życińskiego i co było wspólne z Janem Pawłem II, to przesłanie nadziei, które mówiło o tym, by w świecie trudnym, gdzie ludzie często czują się zagubieni i samotni, nie popadać w rozpacz - mówiła A. Makowska, która dzięki spotkaniu z tymi osobami nauczyła się „żyć Ewangelią, w bliskości z Jezusem, który ma odpowiedzi na najważniejsze pytania”. K. Braun podkreślała, że tym, co przekonało ją do otwarcia się na wezwania Jana Pawła II, było to, że on „nigdy nie zatrzymywał uwagi na sobie, ale zawsze odsyłał do Chrystusa”. Jako wspólny mianownik nauczania Jana Pawła II i abp. J. Życińskiego wyróżniła to, że „obaj uświadamiali młodym, jakie wielkie bogactwo niesie ze sobą młodość, i zdawali sobie sprawę, jak ważne jest, żeby w tym czasie młodym ludziom towarzyszyć”. W. Czakon, w odniesieniu do Metropolity podkreślał, że „był on człowiekiem, który zawsze zachęcał młodych do działania i do szukania sojuszników dla realizacji dobrych dzieł”. Wracając myślami do swoich spotkań z Janem Pawłem II, przywołał słowa listu do młodych oraz fragmenty homilii z Westerplatte, a także wezwanie do „wyobraźni miłosierdzia”.

Pierwsze spotkanie Papieskiej Uczelni Młodzieżowej zakończyło się zachętą do udziału w kolejnych wykładach, które odbywać się będą w lubelskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym (ul. Wyszyńskiego 6). Najbliższy nt. „Nowy feminizm w ujęciu Jana Pawła II” przedstawi Anna Saj już 31 marca (początek o godz. 17.00). W kolejnych gośćmi będą m.in. ks. prof. Andrzej Szostek (7 kwietnia), ks. prof. Alfred Wierzbicki (26 maja) oraz ks. Mieczysław Puzewicz (2 czerwca).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Św. Piotr Kanizjusz - wielki teolog XVI wieku

[ TEMATY ]

święty

wikipedia.org

Dziś chciałbym opowiedzieć wam o św. Piotrze Kanisie, czyli Kanizjuszu, jak brzmi zlatynizowana forma jego nazwiska - bardzo ważnej postaci XVI wieku w Kościele katolickim. Urodził się 8 maja 1521 w holenderskim Nijmegen.

Jego ojciec był burmistrzem tego miasta. Gdy studiował na Uniwersytecie w Kolonii, odwiedzał mnichów klasztoru kartuzów św. Barbary - prężnego ośrodka życia katolickiego i innych pobożnych ludzi, praktykujących duchowość, zwaną devotio moderna. 8 maja 1543 wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w Moguncji ( Nadrenia-Palatynat), po odbyciu rekolekcji pod kierunkiem bł. Piotra Favre´a (Fabera) - jednego z pierwszych towarzyszy św. Ignacego Loyoli. Wyświęcony na kapłana w czerwcu 1546 w Kolonii już w następnym roku jako teolog biskupa Augsburga, kard. Ottona Truchsessa von Waldburg, przybył na Sobór Trydencki, gdzie współpracował z dwoma swymi współbraćmi zakonnymi - Diego Laínezem i Alfonso Salmeronem.
CZYTAJ DALEJ

Czym był adwent dla Jana Pawła II?

2025-12-21 09:48

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

adwent

BP KEP

Jan Paweł II

Jan Paweł II

Adwent był dla Jana Pawła II czasem szczególnym - nie tylko w sensie liturgicznym, ale także bardzo osobistym. Papież przeżywał go jako okres intensywnego przygotowania serca na spotkanie z Chrystusem, łącząc głęboką duchowość z prostymi, ascetycznymi gestami codzienności.

Wspomnienia jego najbliższych współpracowników, a także bogate nauczanie papieskie z lat pontyfikatu, ukazują Adwent jako czas czujności, modlitwy, nawrócenia i nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję