Człowiek współczesny wysoko dziś ceni wysiłek intelektualny i fizyczny, któremu poświęca wiele czasu. Ale często lekceważy wysiłek duchowy, wykazuje wobec niego brak zainteresowania. Nic dziwnego, że w konsekwencji zatraca siebie. Przez duchowe dzieło nawrócenia możemy odnaleźć prawdę o swojej tożsamości - mówił bp Tadeusz Rakoczy w pierwszy dzień Wielkiego Postu.
W Środę Popielcową bielsko-żywiecki ordynariusz celebrował uroczystą Eucharystię w katedrze św. Mikołaja i przewodniczył obrzędowi posypania głów popiołem.
W homilii podkreślił konieczność nawrócenia i podjęcia pokuty w życiu człowieka. Zaznaczył, że we współczesnym świecie rzeczywistość pokuty spychana jest ma margines. - Poza Kościołem słowa te nie są wypowiadane, a w niektórych kręgach są stosowane z ironią bez należytej powagi i lekceważąco. Żyjemy w czasach, w których propaguje się religię bez krzyża, bez wyrzeczenia i ofiary. Te słowa bardzo rzadko znajdują miejsce w środkach społecznego przekazu, w rozmowach, w refleksji, w życiu codziennym. Uczy się ludzi nie tego, by słuchali Boga, lecz by Bogu i Kościołowi mówili, co mają robić - mówił bp Rakoczy.
Zdaniem pasterza bielsko-żywieckiego Kościoła, istotą pokuty jest najgłębsze zwrócenie się do Boga umożliwiające z Nim spotkanie. Pokuta ma charakter wewnętrzny i nie może polegać na pustym i jałowym pełnieniu zewnętrznych czynów. - Pokuta z natury posiada charakter wewnętrzny, duchowy, nie może być przeżywana jako zewnętrzny tylko rytuał. Niestety, dziś często ludzie dystansują się od tego, co wewnętrzne, duchowe. Zatrzymują się na tym, co zewnętrzne, dostrzegalne, bez duchowego odniesienia. Tak postępowali faryzeusze, co spotkało się ze sprzeciwem Jezusa. Zewnętrznym gestom musi odpowiadać szczerość ducha i konsekwencja w działaniu - przypomniał hierarcha.
Bielsko-żywiecki ordynariusz zachęcił także do podjęcia praktyk pokutnych, które mają nas otworzyć na drugiego człowieka. Wezwał wiernych do podjęcia duchowej walki z grzechem przez wejście na drogę pokuty. - Walka ta winna zaangażować całego człowieka i obejmować wszystkie dziedziny życia. I to wymaga naszej czujności, uwagi i wytrwałości. Ten bój o człowieka nigdy się nie kończy, ponieważ pokusa stanowi codzienną rzeczywistość i doświadczają jej wszyscy.
To wydarzenie może poruszyć każdego. Historia odległa w czasie, lecz jakże bliska sercu człowieka. Absolutnie niebanalna, ale z życia wzięta. Józef, cieśla, to człowiek sprawiedliwy, jak podaje nam Ewangelia. Postępuje zgodnie z zasadami, jest uczciwy i prawdomówny, trzyma się ogólnie przyjętych zasad, norm i reguł, które stanowią prawo. Jednocześnie jest już po zaślubinach z Maryją. Wkrótce zamieszkają razem. Życie jednak nie zawsze układa się tak, jak byśmy tego chcieli. Ta wiadomość spada na niego niespodziewanie: jego małżonka jest brzemienna. To, co powinno być radością domu Józefa, staje się nagle przyczyną cierpienia. Nie on jest ojcem. Zna Maryję, kocha Ją, ale nie rozumie tej sprawy. Rozum mówi mu coś innego, a serce dyktuje coś innego. Trzeba wybrać, jakoś się odnaleźć w tej nowej, niekomfortowej sytuacji. Józef ma dylemat. Co zrobić? Postanawia odejść – po cichu, bez rozgłosu, tak, by to ukryć, a przy tym nie skrzywdzić Maryi. To uczciwe rozwiązanie, nikogo nie krzywdzi. Takie jakby salomonowe rozwiązanie na dziś: nic dodać, nic ująć. Sprawiedliwie, pobożnie i po kryjomu.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
„Człowiek kruchy i omylny, a jednocześnie odważny i silny w wierze” – tak o świętym Józefie w IV Niedzielę Adwentu mówi Leon XIV. Podczas modlitwy Anioł Pański Papież wskazał Oblubieńca Maryi jako wzór wiary, która potrafi zaufać i wyruszyć w nieznane. Zachęcił wiernych, by ostatnie dni Adwentu przeżyli w duchu nadziei i przebaczenia.
W rozważaniu Ewangelii Ojciec Święty przypomniał, że liturgia IV Niedzieli Adwentu kieruje spojrzenie ku postaci św. Józefa. Ewangelista Mateusz nazywa go „człowiekiem sprawiedliwym”, czyli wiernym Izraelitą, żyjącym zgodnie z Prawem. Jak zaznaczył Ojciec Święty, Józef z Nazaretu „jawi się nam również jako osoba bezgranicznie wrażliwa i ludzka”. Ta postawa – dodawał Papież – przejawia się także zanim anioł objawił mu tajemnicę.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.