Reklama

Pytania o wiarę

Grzech ciężki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co należy zrobić, gdy po popełnieniu grzechu ciężkiego przystępuje się do komunii św.?

A wydawałoby się, iż zawsze wiadomo, jak należy postąpić, kiedy popełnimy ciężki grzech. Jak się okazuje, nie jest to wcale takie oczywiste. Dlatego może najpierw wytłumaczę sytuację człowieka żyjącego w stanie takiego grzechu. Grzeszymy wtedy, gdy źle myślimy, mówimy, robimy, gdy zaniedbujemy swoje obowiązki, żyjemy wbrew temu, co nauczał Pan Jezus. Jak wiadomo, są grzechy lekkie i ciężkie. Grzech lekki nie odgradza nas od Boga, sama Eucharystia je gładzi i możemy przyjąć Komunię św. Natomiast absolutnie nie można przystępować do Stołu Pańskiego w przeciwnym wypadku.

O. Stanisław Górski, dominikanin, twierdzi: "o człowieku popełniającym grzech ciężki można powiedzieć, że odwraca się od Boga, a w sposób nieuporządkowany zwraca się do rzeczy stworzonych". Cóż to znaczy? Ulegamy pokusie i popełniamy grzech. Kroczymy wtedy własnymi drogami. Brakuje ładu w naszym życiu, jest ono nieuporządkowane, chaotyczne i na pewno niełatwe. Gdy odkrywamy swój błąd i zauważamy grzech, to pragniemy za wszelką cenę odwrócić się od niego. Walczymy z nim, staramy się pokonać go własnymi siłami i popełniamy kolejny. A chodzi o to, aby nie tylko odwrócić się od złego, ale jednocześnie trzeba skierować się ku Bogu. Samo odpychanie grzechu, a niespoglądanie w Boskie oblicze, powoduje, że idziemy do tyłu. Natomiast tylko wpatrując się w Jezusa, widzimy całą panoramę grzechu, ponieważ On wypełnia serca nasze dobrymi pragnieniami. Inaczej nie uda się zmienić naszego życia. Zatem Twoja sytuacja nie jest teraz najlepsza. Koniecznie powinieneś wybrać się do spowiedzi. Przypomnij sobie, dlaczego tak postąpiłeś, jakie były motywy przyjęcia Komunii św. bez trwania w stanie łaski uświęcającej. Kiedy to odkryłeś? Radzę dokładnie przypomnieć sobie te okoliczności i jak najszybciej wyznać to przed Bogiem podczas spowiedzi. Niech lęk nie zapanuje nad Tobą. Bóg czeka, On nie odwrócił się od Ciebie. Już zna występek i skoro nadal jest gotów Cię przyjąć, to nie możesz zwlekać. Być może wstydzisz się kapłana w konfesjonale. Jezus ustanawiając sakrament pojednania, wyznaczył swoich następców: " Weźmijcie Ducha Świętego! Komu odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane" (J 20, 22-23). Ksiądz jest potrzebny, ponieważ tak chciał Pan Jezus. O. Piotr Sawa dodaje, że zgodnie z obietnicą Chrystusa "gdzie są dwaj, albo trzej zebrani w imię moje, tam ja jestem pośród nich" ( Mt 18, 20).

W Katechizmie Kościoła Katolickiego w p. 1445 napisano: " Słowa związać i rozwiązać oznaczają, że ten kto zostanie wyłączony z waszej komunii, zostanie także wyłączony z komunii z Bogiem: a ten, kto na nowo zostanie przyjęty do waszej komunii, zostanie również przyjęty przez Boga do komunii z Nim. Pojednanie z Kościołem łączy się nierozerwalnie z pojednaniem z Bogiem". Zatem nie zwlekaj, życzę Ci dobrej spowiedzi.

Pełną wersję odpowiedzi można znaleźć w internecie pod adresem: http://www.mateusz.pl/pow. Pytania można przysyłać pod adresem: pow@mateusz.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Anastazy I, papież - patron dnia

[ TEMATY ]

wspomnienie

pl.wikipedia.org

Św. Anastazy I

Św. Anastazy I

Anastazy pochodził z Rzymu, był synem kapłana Maksymusa (w tamtym okresie duchowieństwa nie obowiązywał jeszcze ściśle celibat).

Na stolicę Piotrową Anastazy został wybrany w 399 r. Szczególną troską otoczył Kościół afrykański. Nawoływał biskupów afrykańskich zebranych na synodzie w Kartaginie w 401 r. do walki przeciwko donatyzmowi.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję