Reklama

Franciszek

Cypryjscy maronici z radością czekali na papieża

Wspólnota maronicka na Cyprze długo przygotowywała się do wizyty papieża Franciszka. Opowiedział o tym Radiu Watykańskiemu, katolik obrządku maronickiego, mówiąc też o sytuacji swojej wspólnoty na wyspie. „Jeśli nie wrócimy na północ, nie przetrwamy” – wyjaśnia Ninos Josephides.

[ TEMATY ]

Cypr

Franciszek w Grecji i na Cyprze

maronici

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chociaż trwająca pandemia jest czynnikiem, z powodu którego ludzie zastanawiają się czy uczestniczyć w piątkowej Mszy na stadionie w Nikozji, cypryjscy katolicy są poruszeni wizytą i zaangażowani w przebieg pielgrzymki. „Panuje ciepły nastrój oczekiwania na papieża, na jego słowa i przesłanie” – dodał Josephides.

Według niego porównywanie obecnej wizyty do podróży Benedykta XVI z 2010 roku jest bezcelowe, bo każda z nich ma swoje własne cechy charakterystyczne. „Papież był wtedy w stanie odwiedzić o wiele więcej miejsc na Cyprze i odbyć więcej spotkań z różnymi społecznościami. Z powodu pandemii nie jest to możliwe” – zauważył Josephides.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chrześcijanie oczekują, że wizyta Franciszka będzie ważnym przesłaniem dla ubogich, migrantów i uchodźców. W piątek w kościele Świętego Krzyża w Nikozji odbędzie się ekumeniczna modlitwa z migrantami, która będzie jego ostatnim wydarzeniem na Cyprze z udziałem Ojca Świętego.

Opisując sytuację wspólnoty maronickiej na Cyprze, Josephides określił ją jako „wewnętrzne przesiedlenie”. „Wciąż jesteśmy uchodźcami we własnym kraju” - zauważył. Maronici są obecni na wyspie od co najmniej VII i VIII wieku, choć większość z nich przybyła w wieku XII. W XV wieku liczyli 70 tys. osób. Ich społeczność została zdziesiątkowana przez inwazję Osmanów w 1570 roku, choć kilka tysięcy pozostało na Cyprze, głównie w czterech wioskach na północy wyspy. Współcześnie, w 1974 roku, armia turecka najechała północną część Cypru, wypędzając na południe około 150 tys. Greków cypryjskich, w tym większość społeczności maronickiej. Obecnie tylko w dwóch wioskach na północy Cypru znajdują się maroniccy katolicy, a wstęp do byłych wiosek maronickich, w których obecnie stacjonują wojska, jest mocno ograniczony.

„Nie ma wątpliwości, mamy problem - zauważył Josephides, odnosząc się do wysiedlenia maronickich katolików. - Mam nadzieję, modlę się o to abym był w błędzie. Ale statystyki są nieubłagane. Jeśli maronici nie wrócą na północ, to wspólnota nie będzie w stanie przetrwać. Mamy obecnie sporą liczbę mieszanych małżeństw pomiędzy maronitami i prawosławnymi, oczywiście nie krytykuję tego. Miłość to miłość. Wszyscy jesteśmy chrześcijanami. Podkreślam to tylko by pokazać rzeczywistą sytuację we wspólnocie. Współpracujemy z katolikami łacińskimi, jesteśmy blisko, stanowimy jeden Kościół. Mimo to, jak powiedziałem: jeśli nic się nie zmieni i nie wrócimy na północ, to demografii nie da się oszukać, znikniemy w postępie geometrycznym. Niemniej, wierzę, że członkowie naszej wspólnoty są dumną częścią greckiej wspólnoty cypryjskiej, którzy pracują w rządzie, edukacji i rolnictwie. Jako maronicki katolik, moje oczy są zwrócone na Rzym i na Liban. To jedyna różnica”- wskazał maronicki katolik.

2021-12-02 17:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek do władz Grecji: Europa potrzebuje odnowionego humanizmu!

Z tej kolebki cywilizacji wyrosło i zawsze będzie wyrastać przesłanie, które na pokusy autorytaryzmu odpowiada demokracją; które przeciwstawia indywidualistycznej obojętności troskę o drugiego człowieka, o ubogich i o stworzenie, niezbędne podstawy odnowionego humanizmu, którego potrzebują nasze czasy i nasza Europa - mówił papież Franciszek w pierwszym przemówieniu wygłoszonym podczas wizyty apostolskiej w Grecji. W pałacu prezydenckim w Atenach Ojciec Święty spotkał się z przedstawicielami władz, społeczeństwa obywatelskiego i korpusu dyplomatycznego.

Swoje przemówienie Franciszek poświęcił najważniejszym wyzwaniom, przed jakimi stoi współczesna Europa. Nawiązał przy tym do misji, jaką od wielu wieków historia i kultura, mające swój początek w Grecji, wyznaczają Staremu Kontynentowi. „Bez Aten i Grecji Europa i świat nie byłyby tym, czym są. Byłyby mniej mądre i mniej szczęśliwe” – mówił papież, przypominając, że on sam przybywa do tego kraju jako pielgrzym.
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego musimy zakazać telefonów – dla dobra dzieci, relacji i… sensu edukacji

2025-12-12 20:11

[ TEMATY ]

szkoła

felieton

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

W debacie o edukacji padają słowa: „innowacja”, „nowoczesność”, „cyfrowa przyszłość”. A tymczasem najważniejsza rzecz dzieje się tuż pod naszymi nosami: dzieci przestają być w szkole obecne. Dosłownie i w przenośni. W świecie pełnym ekranów szkoła jest jednym z ostatnich miejsc, które może (i musi) dać im ukojenie od cyfrowego zgiełku. Dlatego zakaz telefonów nie jest zamachem na wolność, lecz oddechem dla ich młodych, przeciążonych głów.

Pracowałem w dwóch szkołach o diametralnie różnych zasadach: w jednej dzieci mogły używać telefonów na przerwach, w drugiej – nie. Różnica była uderzająca. W szkole, gdzie telefony były dozwolone, uczniowie wchodzili na lekcję jak w półśnie. Jeszcze kończyli misję w grze, scrollowali w telefonie, odpisywali na wiadomości. Oczy przyklejone do ekranu, a w tle – dzwonki powiadomień. Było normalne, że w trakcie zajęć ktoś odbierał telefon od rodzica: „Ale to mama, proszę pana”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję