Indonezyjski anglojęzyczny dziennik „The Jakarta Globe” zajął się słynnymi na całym świecie widowiskami ukrzyżowania, z których słyną Filipiny, a szczególnie północna prowincja tego kraju - Pampanga. W tym roku dało się tam przybić do krzyża 17 osób.
Filipińscy biskupi od lat krytykują te wypaczone formy pobożnościowe, które w ostatnim czasie zmieniły się w zwykłe, skomercjalizowane widowiska. Przyjeżdżają je oglądać miejscowi i zagraniczni turyści. Wokół krzyży z wiszącymi na nich ludźmi ustawiają się stoiska małej gastronomii. Przyglądając się ukrzyżowaniu, można zjeść loda czy przegryźć chipsa.
Tradycja ta zaczęła się w Pampandze w latach 50., dokładnie w wiosce San Pedro Cutud. Filipińscy biskupi od dawna ostrzegają, że tradycja ta zbliża się do fundamentalizmu, ale rozkładają ręce, bo mimo ich przestróg każdego roku znajdują się śmiałkowie, którzy dają sobie przebić ręce i stopy gwoźdźmi. Wiszą następnie przez 20 min na krzyżach, by po zdjęciu skorzystać z pomocy sanitariuszy. Przez widzów są nazywani Kristos. Niektórzy czynią to po wielokroć. Słynny Ruben Enaje dał się ukrzyżować po raz 26. Tłumaczy, że czyni to z wdzięczności za uratowanie z wypadku - zawaliło się pod nim wysokie rusztowanie.
Zdarza się, że w wielkopiątkowej praktyce uczestniczą cudzoziemcy, ale często czynią to dla własnych, wcale niepobożnych celów, tak jak australijski celebryta John Safran, który w 2009 r. też dał sobie przebić ręce i nogi, ale uczynił to na potrzeby planowanego filmu satyrycznego.
Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka zakończyło realizację projektu budowy nagrobków na 21 zbiorowych mogiłach dzieci nienarodzonych na Cmentarzu Podgórki Tynieckie oraz Cmentarzu Prądnik Czerwony w Krakowie. Mogiły te przeznaczone są dla dzieci martwo urodzonych w krakowskich szpitalach, których rodzice zrezygnowali z organizacji pogrzebu indywidualnego. W takich przypadkach pochówki realizowane są systematycznie przez gminę Kraków.
Jak informuje stowarzyszenie, zakres podjętych działań objął nie tylko osadzenie nagrobków, ale również zobowiązanie do długofalowej opieki nad miejscami pochówku. Prezes organizacji Wojciech Zięba podkreśla, że stowarzyszenie wzięło na siebie odpowiedzialność zarówno za bieżącą pieczę nad grobami, jak i za przyszłe koszty przedłużania dzierżawy miejsc pochówku.
Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
Leon XIV podziękował pracownikom Watykanu za codzienną służbę, zachęcając, by prostota i pokora wyznaczały styl Kościoła. Podczas bożonarodzeniowego spotkania z pracownikami Stolicy Apostolskiej i ich rodzinami Papież wyraził wdzięczność za ich obecność i codzienne zaangażowanie.
To pierwsze w trakcie pontyfikatu Papieża przedświąteczne spotkanie z pracownikami Watykanu. „Dziś nie musimy mówić o pracy, ale chcę skorzystać z tej okazji, by podziękować każdemu z was za pracę, którą wykonuje” – powiedział Leon XIV. Watykan określił jako „wielką mozaikę urzędów i służb”, którą stopniowo poznaje, zapowiadając, że z czasem będzie odwiedzał różne środowiska pracy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.