Reklama

Biblijna formacja katechetów

Katecheta, będąc sługą słowa Bożego, winien umiejętnie przekazywać zbawcze orędzie, uwzględniając aspekt egzystencjalny katechizowanych, ich możliwości poznawcze oraz problemy, z którymi borykają się na co dzień...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Wydawnictwie Naukowym Wyższego Instytutu Teologicznego w serii „Biblioteka Teologów Częstochowskich” ukazała się pozycja dr Beaty Stypułkowskiej zatytułowana „Biblijna formacja katechetów”.

Jak napisał ks. dr hab. Marian Duda: „Częstochowskie środowisko teologiczne, będące przedmiotem troski biskupów częstochowskich w ciągu 90-lecia istnienia naszego Kościoła Partykularnego (1925 – 2015), znalazło swoje miejsce na mapie ośrodków myśli teologicznej w Polsce i wniosło swój oryginalny wkład w rozwój teologii i jej promowanie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Więź z Chrystusem

Książka dr Beaty Stypułkowskiej poświęcona jest biblijnej formacji katechetów, głównym źródłem nauczania katechetycznego jest bowiem słowo Boże. Dzięki tekstom biblijnym dokonuje się mistyczne spotkanie z wydarzeniami i słowami zbawczymi.

Dr Stypułkowska, która od wielu lat zajmuje się miejscem należnym Pismu Świętemu w katechezie, ukazała konieczność „ubiblijnienia” katechezy, wprowadzając czytelników swej książki w cudowny świat Biblii i w metodykę jej studiowania. Rozprawa naukowa dr Stypułkowskiej przyczyni się niewątpliwie do ożywienia katechezy szkolnej i parafialnej, a przez to samo – do pogłębienia osobistej więzi z Chrystusem, zarówno u katechetów, jak i u katechizowanych.

Reklama

Jednym bowiem z zadań katechezy jest wprowadzenie nauczanych we właściwe zrozumienie Biblii i rozmiłowanie ich w takim jej czytaniu, aby mogli odkryć zawartą w niej prawdę Bożą i byli skłonni udzielić odpowiedzi na orędzie, które Bóg swoim słowem do nich kieruje. Autorka słusznie zauważa, że katecheza powinna uwzględniać kontekst historyczny Objawienia i w jego ramach ukazywać główne postacie oraz wydarzenia Starego i Nowego Testamentu, widziane poprzez pryzmat zbawczych planów Boga. Takie podejście do katechezy biblijnej wymaga odpowiedniego przygotowania katechetów, aby najpierw oni sami byli wiernymi czytelnikami Pisma Świętego, a następnie nauczycielami wprowadzającymi innych w świat biblijny.

Katecheta, jak spostrzega dr Stypułkowska, nie tylko musi gruntownie poznać i dobrze zrozumieć przesłanie Pisma Świętego, ale również winien mieć doświadczenie interpretacji własnego życia poprzez słowo Boże. Przez swoje świadectwo życia pomoże katechizowanym w osobistym przyjęciu zbawczego orędzia Chrystusa i przez osobisty przykład będzie kształtował podobną postawę u swych uczniów. W ten sposób i sam katecheta będzie sobie coraz bardziej uświadamiał swą misję prorocką, do której został wezwany przez Chrystusa.

Doświadczenie spotkania

Dlatego katecheta, oprócz uzyskania merytorycznego przygotowania do posługi głoszenia słowa Bożego, winien ciągle dbać o rozwój więzi i zażyłości z Chrystusem oraz o osobiste przyjęcie skierowanego do ludzi zbawczego orędzia. To dopiero uzdolni go w pełni do przekazywania Bożego słowa katechizowanym. Od katechety wymagane jest, jak słusznie zauważa dr Stypułkowska, świadome zdążanie ku dojrzałości w wierze. Jest to proces dynamiczny i przede wszystkim oparty na współpracy z łaską Bożą. Warunkami, od których zależy odkrywanie konkretnej woli Bożej w życiu, są: gorliwe i uważne wsłuchiwanie się w słowo Boże i naukę Kościoła, modlitwa, mądre i troskliwe kierownictwo duchowe, rozpoznanie w świetle wiary otrzymanych darów i zdolności, a także sytuacji społecznych i historycznych, w których żyjemy.

Reklama

Katecheta, jako świadek Chrystusa, najpierw sam musi przyjąć orędzie zbawienia, by mógł tę prawdę przekazywać innym. Wymaga to od niego wysiłku. Uległość wobec Ducha Świętego jest ciągłym poddawaniem się wewnętrznemu kształtowaniu, bez którego niemożliwe jest świadectwo o Chrystusie. Poznanie słowa Bożego jako orędzia objawionego przez Boga, które jest niezawodne i niezmienne, oraz przyjęcie Bożego słowa, słowa skutecznego, przeznaczonego dla określonej okoliczności, czyni katechetę prorokiem. Jest zatem rzeczą pożądaną, by Pismo Święte było codziennym źródłem modlitwy katechety i uwrażliwiało go na odpowiedź dawaną Bogu.

W swej pracy dotyczącej biblijnej formacji katechetów Autorka zastosowała przede wszystkim metodę analizy dokumentów kościelnych, które dotyczą zagadnienia formacji oraz jej różnych wymiarów, rodzajów i form, zwłaszcza formacji biblijnej katechetów. W kolejnych rozdziałach, a jest ich dziesięć, Pani Doktor skoncentrowała się na zakresie wiedzy biblijnej, którą powinien dysponować katecheta, ze względu na kanon biblijny oraz treści programowe katechezy szkolnej i liturgicznej. Najważniejszy, programowy, jest rozdział pierwszy, który daje podstawowe informacje dotyczące formacji katechetów, z uwzględnieniem ich zakorzenienia w Kościele partykularnym. Pozostałe dotyczą: zakresu dydaktyki biblijnej, wyników analizy lekcjonarza mszalnego i tekstów Liturgii Godzin, treści biblijnych zaplanowanych na wszystkich etapach edukacji szkolnej, katechezy dorosłych, katechetycznej interpretacji biblijnej i niektórych katechetycznych metod biblijnych.

Publikacja „Biblijna formacja katechetów” jest dziełem niezwykle pożytecznym dla polskiej katechetyki w ogóle i katechezy szkolnej w szczególności. Okaże się ona bardzo przydatna wykładowcom katechetyki, katechetom szkolnym i parafialnym oraz studentom teologii. Podano w niej wiele propozycji pastoralnych dotyczących formacji biblijnej – niniejsza pozycja z zakresu formacji ma bowiem wymiar nie tylko teoretyczny, ale również praktyczny, który jest bardzo istotny w codziennej działalności Kościoła. Recenzentami tej książki są ceniony biblista ks. prof. dr hab. Antoni Tronina oraz pastoralista ks. dr hab. Marian Duda.

Beata Stypułkowska, „Biblijna formacja katechetów”, Wydawnictwo Naukowe Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie, seria: „Biblioteka Teologów Częstochowskich”, tom 3, Częstochowa 2015, s. 431.

2016-02-10 08:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Andrzej Dung-Lac

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Pierwsi misjonarze przybyli do Wietnamu w XVI wieku. Przez kolejne trzy stulecia chrześcijanie byli prześladowani za swoją wiarę. Wielu z nich poniosło śmierć męczeńską, zwłaszcza podczas panowania cesarza Minh Manga w latach 1820-40. Andrzej Dung-Lac, który reprezentuje wietnamskich męczenników, urodził się jako Dung An Tran około 1795 r. w biednej pogańskiej rodzinie na północy Wietnamu. W wieku 12 lat wraz z rodzicami, którzy poszukiwali pracy, przeniósł się do Hanoi. Tam spotkał katechetę, który zapewnił mu jedzenie i schronienie. Przez trzy lata uczył się od niego chrześcijańskiej wiary. Wkrótce przyjął chrzest i imię Andrzej. Nauczywszy się chińskiego i łaciny, sam został katechetą. Został wysłany także na studia teologiczne. 15 marca 1823 r. przyjął święcenia kapłańskie. Jako kapłan w parafii Ke-Dam nieustannie głosił słowo Boże. W 1835 r. został aresztowany po raz pierwszy. Dzięki pieniądzom zebranym przez jego parafian został uwolniony. Żeby uniknąć prześladowań, zmienił swoje imię na Andrzej Lac i przeniósł się do innej prefektury, by tam kontynuować swą pracę misyjną. 10 listopada 1839 r. ponownie go aresztowano, tym razem wspólnie z innym kapłanem Piotrem Thi. Obaj zostali zwolnieni z aresztu po wpłaceniu odpowiedniej kwoty. Po raz trzeci aresztowano ich po zaledwie kilkunastu dniach; trafili do Hanoi.Tam przeszli okrutne tortury. Obaj zostali ścięci mieczem 21 grudnia 1839 r. Oprac. na podstawie: www.brewiarz.pl
CZYTAJ DALEJ

Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego „Gościa Niedzielnego”

2025-11-24 13:25

[ TEMATY ]

"Gość Niedzielny"

Karol Porwich/Niedziela

Arcybiskup Andrzej Przybylski mianował ks. Marka Gancarczyka dyrektorem Instytutu Gość Media oraz redaktorem naczelnym „Gościa Niedzielnego”.

W trosce o dalszy rozwój mediów katolickich prowadzonych przez Archidiecezję Katowicką oraz korzystając z uprawnień wynikających ze statutu Instytutu Gość Media postanowiłem, z dniem 1 grudnia 2025 roku, dokonać zmian personalnych w zarządzie tego Instytutu oraz na stanowisku redaktora naczelnego Tygodnika Katolickiego „Gość Niedzielny”. Zmiany te wynikają z potrzeby większej integracji tych instytucji i wprowadzenia jeszcze lepszych rozwiązań w zmieniającej się sytuacji współczesnych mediów katolickich.
CZYTAJ DALEJ

Przed wizytą Leona XIV w Turcji

2025-11-25 16:14

[ TEMATY ]

Leon XIV w Turcji i Libanie

Archiwum autora

Południowy wschód Turcji wygląda dziś jak w czasie okupacji

Południowy wschód Turcji wygląda dziś jak w czasie okupacji

W dniach 27-30 listopada papież Leon XIV złoży wizytę apostolską w Turcji, gdzie odwiedzi stolicę - Ankarę, Stambuł i İznik. Głównym celem papieskiej podróży jest 1700. rocznica Soboru w Nicei (dzisiejszy Iznik), podczas którego położono podwaliny pod ekumeniczne wyznanie wiary, a także udział w prawosławnej uroczystość św. Andrzeja. Leon XIV przybędzie na zaproszenie patriarchy Bartłomieja I, prezydenta kraju Recepa Tayyipa Erdoğana i przewodniczącego Konferencji Biskupów Turcji, abp Martina Kmeteca. Jej hasłem są słowa: „Jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest”.

Leon XIV powiedział, że jedzie do Turcji dla upamiętnienia 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego. „Myślę, że to naprawdę ważny moment, podróż, którą papież Franciszek chciał odbyć dla wszystkich chrześcijan” - stwierdził papież, podkreślając, że to Sobór Nicejski był wydarzeniem niezwykle ważnym dla budowania jedności chrześcijan. „Nie wolno stracić tej chwili, tego historycznego momentu, ale nie po to, by patrzeć wstecz, lecz by patrzeć w przyszłość”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję