Reklama

Polscy księża w Ameryce

Niedziela Ogólnopolska 16/2008, str. 18-19

Księża pracujący wśród Polonii w USA spotykają się raz do roku na konwencji PAPA. Tym razem odbyli spotkanie wiosną 2008 r. na Florydzie w Orlando
Jacek Chaba

Księża pracujący wśród Polonii w USA spotykają się raz do roku na konwencji PAPA. Tym razem odbyli spotkanie wiosną 2008 r. na Florydzie w Orlando<br>Jacek Chaba

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Orlando na Florydzie na przełomie marca i kwietnia br. spotkali się księża, którzy na co dzień duszpasterzują wśród Polonii na terytorium Stanów Zjednoczonych. Ich stowarzyszenie - Polish American Priests Association (PAPA) - raz do roku organizuje konwencje w różnych częściach USA, których celem jest dzielenie się duszpasterskimi doświadczeniami, poznawanie się, dialog i - jak to trafnie ujęto - budowanie mostów między polskimi wspólnotami rozrzuconymi po ogromnym terytorium USA. Organizatorzy przygotowują zawsze kilka tematów, do których zaprezentowania zapraszają osoby z zewnątrz. W tym roku do zabrania głosu w sprawie prasy katolickiej adresowanej do Polonii zaproszono redaktora naczelnego „Niedzieli” - ks. inf. Ireneusza Skubisia.
Temat niezmiernie ważny dla polonijnych duszpasterzy poruszył gospodarz spotkania - ordynariusz diecezji Orlando, Polak w trzecim pokoleniu, bp Tomasz Wenski, odpowiedzialny w amerykańskim Episkopacie za sprawy emigracyjne. Wyjaśniał, jak ważna jest pomoc kapłanów w załatwianiu legalnego pobytu dla imigrantów. Księża wspierają swoich od zawsze, ale obecnie trzeba te działania znacznie zintensyfikować, źle się bowiem dzieje w amerykańskim prawie imigracyjnym. Amerykańskim biskupom zależy na tworzeniu grup lobbujących za zmianą owych przepisów, które - zdaniem Kościoła - są złe, krzywdzące i rodzą wiele dramatycznych sytuacji. W grę wchodzi los 12 mln ludzi, w tym także Polaków, a wszelkie propozycje złagodzenia norm prawnych, proponowane czy to przez Kościół, czy przez organizacje optujące za zmianą prawa, są bagatelizowane przez władze lub odrzucane. Ks. Michał Osuch - proboszcz Jackowa, największej parafii w Chicago, twierdzi, że choć działają polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne, firmy prawnicze specjalizujące się w kwestiach imigracyjnych, to Polacy najczęściej przychodzą ze swoimi problemami do księdza, bo do niego mają zaufanie. Zresztą owo zaufanie dotyczy wielu sfer emigracyjnego życia. Na Jackowie wiedzą, gdzie przyjmuje dobry polski lekarz, gdzie ma kancelarię polski prawnik, gdzie można za darmo uczyć się języka, jak załatwić ubezpieczenie, czasem - jak wypełnić urzędowe formularze, słowem - parafia jest instytucją wielofunkcyjną.
Główny spiker spotkania PAPA - abp Józef Życiński podjął temat różnic między duszpasterstwem polskim a amerykańskim. Wielu z obecnych na spotkaniu kapłanów codziennie dotyka tego problemu, pracując w parafiach amerykańsko-polskich, gdzie różnice te są najbardziej dostrzegalne. I nie chodzi tylko o to, że jedne Msze św. odprawiane są po polsku, a inne po angielsku, ale o obyczaje religijne. W amerykańskich parafiach ksiądz pracuje w pewnych ustalonych obyczajem regułach, resztą zajmują się osoby świeckie, co może ograniczać kapłana. Natomiast księża polscy słyną ze swej kreatywności, aktywności w proponowaniu coraz to innych form obecności wiernych we wspólnocie. Są typami liderów, przywódców. Arcybiskup Lubelski zachęcał polonijnych duszpasterzy do tworzenia w parafiach - jak w Polsce - małych grup, w których upatruje przyszłość Kościoła, takich jak np. Neokatechumenat czy Ruch Domowy Kościół.
Rozmowy, które słychać było w czasie oficjalnych i tych nieoficjalnych spotkań, dotyczyły najczęściej specyfiki duszpasterstwa dla ludzi oderwanych od ojczyny, przebywających latami poza krajem. Wielu nielegalnych imigrantów nie miało przez całe dekady szansy na spotkanie z najbliższymi. Powszechny był i nadal jest problem rozbitych z tego powodu rodzin, rozpadu małżeństw, utraty poczucia tożsamości, czasem nieumiejętności odnalezienia się w nowej rzeczywistości.
Ks. Tadeusz Bocianowski, który duszpasterzuje w parafii św. Wojciecha w Buffalo (Nowy Jork), niedaleko wodospadu Niagara, w jednej z najstarszych katolickich parafii Ameryki, twierdzi, że Polacy niezależnie od tego, jaki mieli stosunek do Kościoła w kraju, w Ameryce wcześniej czy później dotrą do katolickiej świątyni. Bo tylko tam poczują się trochę jak w domu. Do jego parafii św. Wojciecha ciągną na polskie Msze św. nawet ludzie, którzy są Polakami w czwartym, a czasem nawet piątym pokoleniu, i nie znają już języka polskiego. Potrafią jednak bezbłędnie wyrecytować „Ojcze nasz” czy „Pod Twoją obronę”, potrafią odpowiadać kapłanowi w czasie Mszy św. Czują swoją polskość, co więcej - szukają jej intensywnie: posyłają do sobotnich szkółek dzieci, wstępują do polskich klubów i organizacji, wyjeżdżają latem do Polski, choć nie mają tam już rodziny.
Ks. Czesław M. Krysa z parafii St. Mary’s w Arcade (Nowy Jork), gdzie Polaków w zasadzie już nie ma, opowiada, jak w Ameryce ludzie szukają swoich korzeni. Jeden z parafian wyznał, że jego babcia ma zwyczaj kropienia święconą wodą ziarna pod zasiew. Ks. Czesław zapytał o panieńskie nazwisko staruszki - brzmiało: Kwiatkowska. Starsza pani nie umiała wyjaśnić, skąd wziął się ten obyczaj - po prostu tak czyniła jej babcia i ona też tak robi. Ks. Krysa uważa, że kultywowanie narodowych zwyczajów, zwłaszcza tych religijnych, jest niezwykle istotne w kształtowaniu poczucia narodowej tożsamości. Co więcej, wielobarwna polska kultura religijna powinna wyjść z zacisza polonijnych parafii i pokazać swe bogactwo światu. Jest w niej bowiem zawarta rzecz niezwykle istotna - to, że polska rodzina zawsze była blisko Kościoła. I tych wartości brakuje współczesnej rodzinie amerykańskiej.
Ks. Felix R. Marciniak natomiast uważa, że emigranci z Polski przeżywają w Ameryce pewien szok religijny - muszą nie tylko przystosować się do nowych warunków życia, ale zaakceptować fakt, że w USA przeważają wyznania protestanckie, że trzeba będzie podjąć niebagatelny wysiłek pokonania w niedzielę wielu mil, by dotrzeć do kościoła katolickiego. Zdarzy się, że wśród sąsiadów nie ma nikogo, kto byłby katolikiem, a w Wielki Piątek Polak na próżno szuka grobu Pańskiego w amerykańskiej katolickiej świątyni, bo takowego nie znajdzie. Nie ma też procesji Bożego Ciała, święcenia pokarmów, Pasterki, Rezurekcji itd. Dlatego rodak wyrusza w długą drogę, by odnaleźć polskiego księdza. A ksiądz ten musi umieć dotrzeć do ludzi, którzy wymagają niemal nieustającego wsparcia duchowego.
Ks. Bocianowski opowiada, że oprócz normalnych zajęć duszpasterskich musi uczestniczyć w każdym wydarzeniu polonijnym w okolicy, w spotkaniach rocznicowych, akademiach patriotycznych, występach artystycznych, musi odpowiadać na prywatne zaproszenia do polskich rodzin. W zasadzie pojęcie „czas wolny” nie występuje - komentuje kapłan. Ks. Marciniak dodaje: - Trzeba umieć pomóc ludziom z rozłączonych rodzin, gdy część rodziny mieszka w USA, a część w Polsce, rodzicom, którzy zostawili swoje dzieci w Polsce, ludziom, którym sypią się małżeństwa. Każdy oczekuje oddzielnej rozmowy. Face to face. Chce rady, zażegnania kryzysu. W takich trudnych sytuacjach polski ksiądz i wspólnota polska stają się drugim domem, nie tylko świątynią, ale także miejscem, w którym łapie się oddech.
Świadomi owej specyfiki polskiego życia na amerykańskiej ziemi, pojawiliśmy się na konwencji PAPA z propozycją współpracy z „Niedzielą”, która jest forum wymiany myśli i doświadczeń, ale także zapisem wydarzeń mających miejsce w polonijnych środowiskach. („Niedziela w Chicago”, która w marcu obchodziła jubileusz 5-lecia istnienia, zmieniła niedawno formułę, stając się „Niedzielą Amerykańską”). Ks. inf. Ireneusz Skubiś w swoim wystąpieniu do polonijnych księży, mówiąc o możliwościach naszego tygodnika, zwracał uwagę na wielką rolę w duszpasterstwie prasy katolickiej, która nie tylko informuje, ale i formuje ludzi. - Księża, którzy doceniają katolicką prasę - mówił - czują wyraźną różnicę: lepiej pracuje im się wśród wiernych korzystających z katolickich mediów. Zastępca redaktora naczelnego Mariusz Książek z kolei zwracał uwagę na internetowe wydanie pisma. Na www.niedziela.pl czytelnik znajdzie, zdaniem wielu, najpełniejszy obraz życia Kościoła polskiego na całym świecie. Mnie natomiast przypadło w udziale opowiedzenie o specyfice tworzenia zaoceanicznego wydania pisma i o możliwościach współtworzenia gazety przez polonijne wspólnoty. Okazuje się bowiem, że parafie polskie, rozrzucone od wschodniego po zachodnie wybrzeże USA, od chłodnej Północy po słoneczną Florydę, często nie wiedzą nawet o swoim istnieniu. Przy okazji rozmów okazało się, że są to świetnie działające, tętniące życiem i pomysłami wspólnoty. Mamy nadzieję, że zagoszczą one wkrótce na naszych łamach. I kto wie, może to one staną się inspiracją dla parafii w Polsce?
Spotkanie PAPA zakończyło się wspólną Mszą św., której przewodniczyli: kard. Adam Maida, bp Jan Yanta, bp Tomasz Paprocki i bp Tomasz Wenski. Na miejsce następnego spotkania wyznaczono Nowy Jork, w którym mieszka najwięcej, po Chicago, Polaków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Jan Duns Szkot - doktor maryjny

Niedziela przemyska 45/2003

Urodził się ok. 1266 r. w Szkocji w miasteczku Duns. W 1279 r. wstąpił do Zakonu Braci Mniejszych i odbył nowicjat w Dumfries. Od 1280 r. studiował najpierw w Szkocji, później w Anglii. Święcenia kapłańskie otrzymał w marcu 1291 r. W latach 12931297 studiował w Paryżu. Prowadził wykłady na uniwersytetach w Combridge, Oxfordzie i w Paryżu. W Paryżu w 1305 r. uzyskał stopień magistra teologii. Za obronę Papieża Bonifacego VIII przed królem francuskim Filipem IV Pięknym musiał opuścić Francję i od 1304 r. wykładał w Oksfordzie. W 1307 r. wyjechał do Kolonii (Niemcy), gdzie wykładał teologię. Zmarł 8 listopada 1308 r., ciało jego zostało pogrzebane w podziemiach klasztoru franciszkańskiego w Kolonii, gdzie wierni przez Jego wstawiennictwo wypraszają po dzień dzisiejszy łaski. Wielką cześć odbiera także w diecezji Nola k. Neapolu. Żył ok. 40 lat i w ciągu tego okresu bł. Jan zyskał sławę wielkiego filozofa i teologa, nie tylko w zakonie franciszkańskim. Jego rozważania teologiczne były skoncentrowane na Bogu, który jest Miłością. Obok nauki o Bogu w tajemnicy Trójcy Świętej, bł. Jan zwraca na siebie uwagę nauką o Matce Bożej, która wywarła decydujący wpływ na rozwój doktryny o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przez dokładny wykład tego dogmatu oraz żarliwą jego obronę bł. Jan zdobył sobie tytuł doktora maryjnego (doctor marianus lub docktor immaculatae conceptionis). Szczególnie był rozmiłowany w Eucharystii, której przypisywał wyjątkową rolę pośród innych sakramentów. Papież Paweł VI z okazji 700. rocznicy urodzin Jana Dunsa Szkota w liście apostolskim do biskupów Anglii, Walii i Szkocji określił jego naukę mianem antidotum przeciw ateizmowi. Przypomniał także jego mistrzostwo w prowadzeniu dialogu opartym na Ewangelii i starożytnych tradycjach. Drugim tytułem, jakim obdarzono Błogosławionego był tytuł doktora subtelnego (doctor subtilis). Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie pielgrzymki do Niemiec w 1981 r. nawiedził grób Franciszkanina nazywając go duchową twierdzą wiary. Po dziesięciu latach 6.07.1991 r. Ojciec Święty oficjalnie potwierdził jego kult w Kościele, a 20.03.1993 r. ogłosił go błogosławionym. Jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 8 listopada.
CZYTAJ DALEJ

Jak uzyskać odpust za zmarłych nie tylko od 1 do 8 listopada?

W związku z trwającym w Kościele katolickim Rokiem Jubileuszowym, odpust zupełny za zmarłych można uzyskać codziennie. Od 1 do 8 listopada jednym z warunków jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła, a w pozostałe dni jednego z kościołów jubileuszowych.

Wbrew powszechnemu myśleniu, uzyskanie odpustu zupełnego za zmarłych nie jest ani szybkie, ani tym bardziej proste. Jednym z warunków jego uzyskania jest nie tylko bycie bez grzechu, a więc po spowiedzi, ale także bez żadnego przywiązania do grzechu.Zgodnie z nauką Kościoła katolickiego, grzech ciężki - świadome i dobrowolne złamanie Bożego prawa w materii poważnej - pozbawia komunii z Bogiem, a przez to zamyka dostęp do życia wiecznego. Popełniając grzech, człowiek zaciąga zarówno winę moralną jak i tzw. doczesną karę grzechową.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Karol Nawrocki zapowiedział, że weźmie udział w Marszu Niepodległości

2025-11-08 09:44

[ TEMATY ]

Marsz Niepodległości

Prezydent Karol Nawrocki

Karol Porwich/Niedziela

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki zapowiedział, że weźmie udział w tegorocznym Marszu Niepodległości w Warszawie. „W ubiegłych latach uczestniczyłem w nim jako prezes IPN, a tym roku pierwszy raz wezmę udział w jego obchodach jako prezydent”- napisał w artykule dla portalu „Wszystko co najważniejsze”.

W artykule pt. „Święto wolnych Polaków” prezydent zauważył, że „obchodzone 11 listopada Narodowe Święto Niepodległości, ustanowione na pamiątkę wydarzeń z 1918 roku, to jeden z ważniejszych dni w polskim kalendarzu”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję